angelicageorgson

Alla inlägg under juni 2010

Av Angelica - 14 juni 2010 22:30

Vecka 10

 

Det var i denna veckan som jag fick reda på att jag var gravid. Det var inte så lätt att berätta för mamma men jag gjorde det samma dag jag fick veta om det. Jag tog med mig jennie som stöd, Hon tog det ganska bra. Jag kände att det var pinsamt o berätta för mamma men det ska man absolut inte känna. Visst så är alla föräldrar olika och kan reagera olikt. Men kom ihåg att det är ditt liv och din kropp ingen kan bestämma vad du ska göra eller hur du ska göra det. Du ska göra som du själv känner. Om du vill ta abort gör det och vill du behålla så gör det! Jag själv var bestämd att jag skulle behålla och idag är jag glad för det men det var flera gånger som jag vurderade att ta abort. Jag fick ju veta att jag var gravid ganska sent och hade inte så god tid til att bestämma mig för vad jag skulle göra. Men gjort är gjort och jag är glad för mitt val.

 

 

Du kan märka att kroppen svullnar lite överallt och det kan påverka olika kroppsfunktioner som du kan uppleva som "onormala". Väggar och slemhinnor i magsäck och tarmar svullnar, födan passerar långsammare genom matsmältningskanalen och det samlas mer gas i tarmarna. Magen putar och det är inte ovanligt att du och din omgivning upplever det som om du är längre gången i graviditeten än vad som är fallet. Du kan också känna av att du blir proppmätt alldeles plötsligt, och det beror på att maten stannar dubbelt så länge i magsäcken som i vanliga fall.

  

Ät mindre och fler mål mat om dagen, och glöm inte att dricka.

  

Under vecka 10 ökar längden från hjässa till stjärt i medeltal till 3,6 cm.

Ansiktet börjar anta mänskliga drag även om ögonen fortfarande sitter långt ifrån varandra ute på sidorna av skallen. Nästippen syns tydligt liksom munnen.
Armarna börjar böjas i armbågarna och benen i knävecken. Händerna är lätt kupade och i början av vecka 10 börjar man kunna se på fötterna var tårna ska komma och de syns åtskilda i slutet av veckan. Såväl händerna som fötterna kan mötas. Mot slutet av perioden blir rörelserna mer kraftfulla och fostret kan börja ändra läge. Barnet kan redan nu börja hicka, vilket betyder att diafragmamuskulaturen är tämligen väl utvecklad. Navelsträngen fäster långt ner på buken.
De vävnader som ska bli skelett börjar omvandlas till brosk och ben. Tarmen börjar bli ihålig som ett rör. De yttre könsorganen är tämligen väl utvecklade, men man kan ännu inte se om det är en pojke eller flicka.Sköldkörteln (tyreoidea) börjar redan i vecka 10 utsöndra ett hormon (tyroxin) som är viktigt för cellernas energiomsättning.

Känseln börjar utvecklas och barnet kan reagera på beröring.

  

Är det slut med sexlivet nu? För vissa par innebär det ingen större skillnad i sexlivet medan andra kan uppleva den här tiden som påfrestande. Prata med varandra om hur ni känner och vad ni vill. Försök komma fram till en lösning som passar båda.


Andra sätt att ha roligt på:

  • Gå på bio
  • Förstagångsföräldrar - åk på sista semestern utan barn
  • Gå på restaurang
  • Fantisera om namn till det väntade barnet
  • Planera ditt liv som förälder

Presentation


This is Me! och min vardag som 18 årig mamma till min dotter Limå född:2011-01-05.. Berättar om allt som kommer upp i huvudet just när jag sitter och skriver, Finns inga gränser med mig :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mee

Bea

<3 Just Love <3


Ovido - Quiz & Flashcards